Saturday, August 20, 2016

Jerangkang Waterfall

 So, last semester break which is 190316, and it was literally 5 months ago actually but whatever, who cares, I just felt the need to blog it like just now, *eyes roll*, we decided to take another waterfall, after all the sorting and weighting, skippin from blog to blog and after all the gaduh bertumbuk tinju semua, like kau nak pergi lata berembun, aku nak jerangkang, sekor lagi nak bukit tabur, like babe, tabur dont even have a waterfall, get a sense fellese! And finally we chose *dummm dummm dummm* *drum rolls* it's Jerangkang Waterfalls babe. So, we've come to a voice for it to be two days one night camping kinda trip.

 So kitorang bertolak from gombak malam before 19 tu, and basically around 3 we sampai Maran and this time, we chose to sleep at another nearby mosque. Gila nak bergolek golek macam badak berendam lagi kat masjid dulu, mau sikit hari lagi semua kena panah petir. Gua tak sanggup. So pagi tu baru gerak masuk Jerangkang.

 Basically it just so happened to be near the Berkelah waterfall. But, this one, kena pergi deeper into the woods with 4 wheels drive which is highly recommended laa, about 30 to 45 minutes, but we chose to venture in with our own cars. Sumpah jalan dia macam kau naik kuda yang terseliuh kaki tapi masih sombong lari laju speed kuda, haa cenggitu perumpaan dia. But, the dark sides dia is you might find some scratches afterwards, tapi if it were my own decision, venture in with 4WD will be lagi thriller and fun babe.

 We arrived at the first campsite around 10 a.m and yeah, we're definitely Malay's breed and what do you expect kalau dah melayu makan belacan tu, what's Malay without 'late' kan so we think we skip that campsite because it's already full pon and find another spot. So we hiked about 5 minutes and tranggg, we've arrived there, at our campsite.

Sebelum naik, kitorang agih agihkan ration dulu, kau ingat lelaki lelaki tu gentleman, tidak sama sekali okay, dia bagi je kau bawak segala jenis sos, beras, Maggi, kopi, air badak, gula, senang cakap segala laa, tapi yang penting kau baca laa Doa dulu kit, tiup tiup kit, baca laa Doa Doa yang kau pernah belajar waktu tadika dulu buat segala jenis jin takut sikit. Ni tak kau dengan jin pon dah takde beza. Ehh motip emo Ain!

Okay gua nak bagi tips ni, kalo nak tahu awek tu single ke tak, boleh rujuk gambar atas, kalo gaya cenggini peluk kemas jaket keselamatan cenggitu, aa single laa tu. Kenapa? Sebab jaket tu dah macam kau bawak boyfriend laa, nyawa kau kat tangan dia. Acamtoh.

Basically, track dia cenggini je takde laa mencabar macam Berkelah, TAPI, nampak tak tapi besar tu, tapi track dia sumpah lagi penat.
  
   And guess what it!! Yeah, shouting diperlukan here because our campsite was next to waterfall, sumpah by next I mean literally sebelah je yang air terpercik percik masuk khemah, yang bangun pagi tu banjir. The definition of perfect. The view I tell ya, was so awesome! Magnificent! It's like a painting, perfect painting, drawn by Our Perfect Creator. And I was so speechless when I first laid my eyes on it, mesmerized by its ambience, couldn't even find a perfect word to describe it, its beauty is undescribably, just so MasyaAllah, and I thought, so ni laa the great legendary Jerangkang tu, it is definitely great! Awesome! If awesome and magnificent were a place, it would be Jerangkang Waterfall. 

   So, as usual laa, the boys set up the camps while the girls was having fun in the water. Trust me when I used the word 'fun', we were literally 24/7 in the water having fun macam orang gila, *eyes roll lagi. Air dia sejuk level kau mandi waktu pagi pagi time kau darjah satu dulu, yang kau menangis taknak mandi tiap kali mandi tapi kau terpaksa mandi jugak sebab takut mak kau panggil ayah kau suruh mandi kan.

The serenity and magnificient ambience that we woke up to. If I had a wish that will be promised to be granted, it will be waking up to this everyday for the rest of my whole life. And I'll be satisfied with my whole life, there's nothing more i'll ask for.


Air dia hijau jugak babe! Mana kau nak dapat packages cenggini, lima minit hiking dapat view bloody power and air sejuk, Jerangkang je babe! Cehh, kau ingat ni iklan tahun melawat malaysia nak promote promote jerangkang.

Gua mintak khemah facing waterfall, tapi ni kan UIA babe, what do you expet, dia buat facing macam tu, katanya untuk privacy. Tapi gua tak paham konsep privacy bila camping ni, macam kalo nak privacy pasang laa khemah dalam bilik. Kan. Okay yang air terpercik percik masuk khemah tu gua tipu, kau ingat kalo dah air terpercik percik boleh nak tidur, esok elok je orang jumpa kau mati lemas.
 
   So petang tu, around 3 P.M kitorang naik to the peak. Basically, satu je comment gua pasal track dia, penat nak mamposs! Like whattt! Is this for real! Damn it, Berkelah was far better. Sumpah tak tipu, turun naik, turun naik, sumpah gua separuh mati yang gua tarik balik segala kutukan, sumpah seranah, caci maki dan sebagainya masa naik Berkelah dulu.

Okay finally gua beli jugak kasut Adidas power ni dekat kedai Ah Seng tu. Sumpah power kasut ni, sampai gua rasa macam level gua hiking dah setanding mamat seluar bunga bunga tu. Cenggitu berlagak namatey kau.
Ni view yang akan kau dapat bila kau hiking naik sikit dalam 10 minit.  Sumpah cantik tak tipu demi Allah. Acamtoh, nak cakap cantiknya dia.

Gua tak tahu apa si Paan tu cuba buat kat gua, yang gua kisah asal gambar gua cantik. Tapi kau rasa tengok lighting tu cantik ke. Nangesss.
Akak baju merah tu memang dak dak wechat ravers tegar. Semua pose dia ravers teruk.
Ni level last dia, Masyallah cantik gila. Hamdolellah sis mampu tengok semua ni, air dia pon tak dalam and gua boleh berenang sambil tak pikir agak agak bila ikan gergasi nak timbul. BTW, gua gigih gila panjat air terjun tu lepastu terjun siap flip lagi tau tapi well, I brought along the best team, sorang pon takde nak kisah sempat ambik gambar gua terjun ke tak. Like babe, tu terjunan berani mati gua selama 23 tahun babe, nanges tepi air terjun dapat kawan cenggitu. waaaa!
Cantikkan babe! Nanges perfect gila scenery dia macam dalam lukisan van Gough. Aku pon tak tahu bila si van Gough tu buat lukisan cenggini. Rasanya lukisan dia macam takde tone ni sangat.

Ni nama dia Jerangkang's infinity pool. Sumpah power yang ni. Ni yang among others tempat yang kau terpaling akan rindu. Sumpah. Gua mampu ambik gambar duduk je, belom cukup jantan nak berdiri, nak pergi hujung tu pon gua merangkak, kau rasa mampu ke. Tapi dekat sini punya sunset sumpah cantik nak namatey yang kau tak pakai kamera iPhone pon gambar dia outcome lawa level Anzalna Nasir.


Ada monyet kat sini, so suggestion gua kau bawak laa pisang sikit, kesian dia.
Nampak power kan boleh berdiri, tak pakai life jacket pulak tu, tapi sebenarnya kaki gua dah lemah level extereme infinity. Mahu tak lemah gigil  babe, air dia hijau kot babe, kau ada dua pilihan je, kalau kau jatuh dalam air, kau terkapai kapai, mati lemas, kalau kau jatuh depan sikit, haa tergolek laa kau jatuh bawah air terjun 15 meters. Dua dua possibilities Innalillah dia 120%. Tapi view dia sumpah power menangis tepi bucu rindu.


 Talking about the night ambience pulak, was exquisite i tell yay, with the stars randomly covered the sky, and the moon ignited the ambience, the crickets sang it song nya and yeah I fall in love suddenly. I was amazed, sumpah, beautifully design with peace. MasyaAllah.

Ni je mampu babe, what do you expect dengan camera vivo gua ni, memang tak mampu laa dia nak ambik gambar macam si Rangga tu. Hmm baling vivo keluar tingkap.

 Camping wasn't as bad as i might think of. I had this thought which is can I even survived that. But I tell yay what, it was far better that. Its nothing like ive ever imagined. Better than everything. Camping is awesome! I have so much fun camping, it was extremely workable method for bonding and achieving inner calmness. But, I realized, 2D1N wasn't even enough, i need it to be forever. Jerangkang is so awesome I tell ya, exquisite place, magnificent. That one place that I will always be coming back.


Gegirls

Acah acah sikit, bagi ahh can. Bukan selalu. Kenapa banyak gambar aku sensorang, sebab ni belog aku.


1 comment: