Saturday, January 09, 2016

Berkelah Waterfall

  So, last semester break, we, the girls, were so excited with the idea of a short vacay but we didn't want it to be that typical Instagram's getaway. We wanted something that quite thrilling but not that thrilling yang could kill macam Everest tu, wanted it to be in the jungle but not the kind of deep gloomy dark forest kind of jungle, we wanted it to be a hiking kind of vacay but we didnt want it to be that 7 hours of hiking, so the girls, full of complexity. It's hard being a man right? It's so legit when man has so many complains about our species. Hahaha. I get you bro.
  Okay back to the story, with the help of Ben, Ani's boyfriend btw, a five or four years experienced hikers I guess, but quite experience laa rather than us the girls yang so lembik ni, take me as the best example, my first hiking experience was at Kalumpang, that wasn't even so thrilling pon, at first we decided to just give it a try at the so famous Sungai Chilling but well, planning punya planning macam nak mati dalam group whatsapp nasib tak buat meeting khas mata ke mata je, Sungai Chilling pulak ada kes orang stuck couldn't get out because of kepala air. At that time, frust dia, gua terduduk mengucap, tak terkata. Haa, acamtoh, over nau.
  Lastly, Ben came out with the idea of Berkelah, we was like at that time, memang laa nak pergi berkelah tapi kat mana, rupanya baru tahu Berkelah tu nama tempat. It was lame of us.
 So we started the journey, 8 of us satu kereta gerak malam tu pergi Pahang, it was near apa eh, I forgot laa, well I'm bad with geographic and location, nak ingat jalan tu lagi la. Macam motip nak ingat jalan, bukan aku tahu drive pon. Haa camtoh. Tapi about 2 hours journey jugak la, dekat sajoh, ingat balik kelantan, nak jauh jauh. Sampai je, we slept at the mosque dekat situ, masa tu takde orang lagi. Tapi bangun pagi nak solat subuh tu, terkejut mak aihh, punya laa ramai orang tergolek-golek macam badak berketul-ketul tidur dekat situ, nasib kitorang tidur dekat dalam, kalau tak berguling laa semua dekat situ. Astaghfirullah hal Azim. So we buat preparation semua, pakai cantik cantik ready nak hike semua.
 Btw, masjid tu really the nearest, kira landmark la, sebab nanti pakcik 4 wheel drive pon pickup kat situ. Naik 4 wheel drive, about 10 minutes, dia turunkan dekat sesuatu tempat, so start laa the hiking.
 At first, the trail was really easy, I tell ya, aku masatu dalam hati dah
"eh mana yang sembang trail mencabar macam naik everest versi takde salji tu", 
macam dalam hati aku dah semangat,
 "yes ni laa masa aku nak buktikan dekat dunia, aku bukan perempuan lembik, lihat laa dunia, Nor Ain Elias tengah hiking ni hoi"
 Sekali, after second kolam maybe, the trail start to mock me up balik, nak mencabar sangat kan, haa ambik kau. It was so thrilling I tell ya dengan after hujan punya effectnya dengan kasut licinnya. I was like,
"What!! Is this for reall! Are you f kidding me! Damn it!"
  Because under any circumstances pon, you have to hike through that rocky path yang susah tu jugak, and it was so slippery MasyaAllah, sis dalam hati,
"ya tohan, ampunilah dosa hambamu yang riak takbur cakap tak tengok langit tadi ni ya tohan."
  Nangess. I almost died, not just once, but more than twice. I was lucky Ani has this quick reaction, everytime I slipped through the trail, she was just so quick in catching me. If it wasn't Ani, I'd be long dead like goodbye world, tell my family, I love them, they always in my heart. But I wasnt.
  After 1 hour and half hiked, Alhamdulillah, we arrived at the very last pond, the scenery I tell ya, I forgot all those incident, if you ask me if I wanna do it again? Hell yeah. It was so breathtaking, magnificent, MasyaAllah so beautiful. Allah indeed is the perfect artist. His art is beyond your imagination. It was worth all the tiredness and slippery rock. Perfect scene, except for too many orang awam, I expect i to be sikit je, macam I declare that this is my kingdom now, I rule this world.


The last pond, the water depth, I was told that it's approximately 50 meters, plus minus 14 stories building. So, are you in for that? That's why the water is blue in color. But sadly I don't have the courage to go in there, my mind was filled with those bad thought like what if, suddenly, there's a giant big fish like totally massive one suddenly appears out of nowhere dekat tengah tu, we all will be dead! It freaks me out, I cannot laa. But, someone told me, a few have dived in there, there's nothing like giant big fish in there, but it doesn't make me feel relieved. It's 50 meters babe. You'll never know, macam dalam any kind of big fish or crocodile or Godzilla movies, you never knew they were there until they come out to the end.
This one kolam 5 kot, 5 ni pon dah nice dah kalo kau nak tunjuk skill cliff jumping kau yang masih baby lagi. Dekat sini ramai je hikers berhenti terjun sat. Kau pilih je nak seluar corak apa, semua ada.
Ni gua tak tahu kolam ke berapa orang panggil, enam dah lepas dah, ni 6 setengah boleh laa kot, dia dekat bawah tujuh atas enam, haa ambik kau. Tapi takpe, jangan bimbang kau tak payah buat levelling nak ukur slope dia sebab subject land surveying dah lepas dah. Hambarnya sis ni. Sis tolong jangan hambar sangat. Sighhh. Yang penting ni is the safest for me, babe, tolong fokus dekat life jacket gua tu babe, pakai life jacket don't care because I'm cooliddat. Sis tak kisah, yang penting nyawa sis terjamin. Kalo macam gegirls yang masih bertatih macam gua, tapi ada hati nak jump jugak sebab kau tengok mamat pakai seluar bunga-bunga buat cliff jumping dekat bendara pas kat atas sana cool nak mampos level nak tunggu dia siap terjun kat bawah dalam air 50 meters tu semata nak tepuk untuk dia, macam kau tak boleh kalah, kau kena jugak jump, so kau jump lah dekat sini, ajet-ajet macam dah deep dah tu babe sebab air biru jugak, boleh laa main sini.
That was the bloody trail yang aku duk cakap. This one wasn't that bloody laa tapi.
Cantinya ya Tohan, hamdolellah, sis mampu tengok view ni.
This shoes hah, will never be with me in any adventure lagi, it almost kill me, I couldn't believed it. Kalo nak pi, beli je kasut getah RM7.50 dekat kedai Ah Seng belakang uia tu. Dijamin selamat nyawa kau dengan izin Allah. Haa camtoh.
Gambar ni sis kena boo dekat hikers lain sebab duk duck selfie over nau mulut tu. Tapi hikers semua baik, jangan risau, yang penting semua handsome, sis ingatkan sis duk ladang pengeluaran lelaki handsome time tu. Nasib iman sis kuat, kalau tak sekarang dah tukar status dah. Haacamtoh, motipppp.

No comments:

Post a Comment